I když asi každý ví, co je to vyhledávač, jen málokdo dokáže pojem definovat. Jedná se o počítačový systém či program, který umožňuje uživateli zadat jakýkoli vyhledávaný dotaz. Vyhledávače z velkého objemu dat vyberou informace, které jsou v souladu s tímto dotazem, respektive které jsou tou nejvíce relevantní odpovědí na něj. Za vyhledávače se kromě jiného označují i webové stránky, které poskytují podobný program či systém.
Vyhledávače (neboli anglicky Search Engine) hledají relevantní odpověď na vyhledávaný dotaz ve svém indexu. Ten je pravidelně aktualizován s pomocí prohledávacího modulu, kterým bývá velmi často bot, crawler nebo googlebot společnosti Google. Jednotlivé položky se vždy analyzují a následně seřadí podle algoritmů.
Jako SEO specialista přistupuji k vyhledávači z profesionálního hlediska. Je to doslova moje pracovní prostředí. Není to jen praktický nástroj pro uživatele, ale také nástroj pro firmy, jak se na internetu zviditelnit a to je právě ten prostor, kdy je třeba vědět, co rozhoduje, že vyhledávač některé výsledky zobrazí na přední pozici a některé doslova nenajdeme ani na 6. stránce. SEO je totiž zkratka search engine optimization.
Nejdůležitější faktory mající vliv na hodnocení vyhledávačů
Z pohledu SEO je dobré se zaměřit na faktory, které mají na hodnocení vyhledávačů velký vliv. Pakliže je webová stránka ohodnocena špatně, její umístění ve výsledcích vyhledávání bude velmi nízko. Když to bude naopak a web se ohodnotí dobře, rázem se umístí na předních příčkách výsledků vyhledávání. A přesně toho chceme docílit.
V současné době se největší důraz klade na obsah. Ten je hodnocen velmi pečlivě. Boti či crawleři rozpoznají nejen kvalitu textu, ale také hrubky, překlepy, sprostá slova či jiné textové nedokonalosti. Také umí ohodnotit, zdali je text pro čtenáře přínosem či nikoliv. Odhalují i škodlivý duplicitní obsah.
Kromě obsahu se také hodnotí linkbuilding čili zpětné odkazy. Zatímco v minulosti platilo, čím víc odkazů web měl, tím lépe byl hodnocen, dnes už tomu tak není. Dbá se především na kvalitu zpětných odkazů, nikoliv na jejich kvantitu.
Plusem je také aktivita na sociálních sítích. Pokud web sídlí na Facebooku a lidé o tématu hovoří, sdílí článek či ho komentují, opět je webová stránka hodnocena o něco lépe.
Jaké známe vyhledávače?
Mezi nejznámější vyhledávače patří bezesporu Google, který je také tím největším a nejpoužívanějším. Vedle něj se pak používá Bing, Yahoo nebo český internetový vyhledávač Seznam.cz. Nejpoužívanější jsou ve světě tyto:
Článek aktualizován dne: 18.2.2021
Autor článku: Tomáš Stýskala
SEO specialista a konzultant