Collabim – nejpoužívanější SEO nástroj v celé České republice. Jeho hlavním úkolem je monitorovat pozice klíčových slov ve vyhledávačích, také analyzovat hledanost výrazů a navrhovat klíčová slova či analyzovat URL a PPC kampaně. Může sloužit také k analýze konkurence či k analýze obsahu webové stránky nebo k technickému SEO.
Hlavní funkce nástroje Collabim
I když nelze říct, že by byl po grafické stránce dobře zpracovaný, přesto patří k tomu nejlepšímu, co je k dispozici. Mezi jeho hlavní funkce patří:
Měření pozic klíčových slov
S jeho pomocí je možné mít neustále pod dohledem své pozice ve výsledcích vyhledávání. Je možné odhalit řadu nových klíčových slov a analyzovat je dle konkurenceschopnosti či dat z taktéž oblíbeného nástroje Google Search Console. Pro mě osobně je to jedna z hlavních funkcí, proč Collabim používám. Chci sledovat vývoj pozice klíčových slov a je to první stránka, kterou si po ranní kávičce zobrazím. Níže třeba uvádím, jak lze sledovat průměrnou pozici všech klíčových slov (například označených pod určitou skupinou ve štítku) ve vyhledávači Google:
Monitorování PPC reklamních kampaní
K jeho úkolům patří také monitorovat PPC reklamní kampaně. S jeho pomocí tak budete vědět a znát, jak vypadají inzeráty v případě vyhledávačů Seznamu. Dokonce poznáte, jestli se o PPC konkurence stará odborník či nikoliv. A to se může hodit!
Monitorování pozice konkurence u zacílených klíčových slov
Vytáhnout veškeré výsledky SERPu – to je další um oblíbeného SEO nástroje. Jeho součástí je také analýza v POWER BI, do které stačí zadat jen sadu slov a webu, který je v hledáčku vaší pozornosti. Výsledkem bude zmiňovaná analýza, která je nejen pro Google, ale také pro Seznam.cz
Analyzování webových stránek
A když už jsme u těch analýz, úkolem nástroje Collabim je analyzovat webové stránky. Zjistíte tak, jestli jste ve vyhledávačích vidět. Nemusíte nutně veškeré stránky procházet jednu po druhé, nástroj poskytuje ucelený přehled cílových stránek a také klíčových slov.
Kontrola funkčnosti zpětných odkazů
Není žádným tajemstvím, že funkčnost zpětných odkazů je naprosto zásadní. Pakliže odkazy směřují na chybnou stránku, v očích vyhledávačů se web nehodnotí zrovna kladně. S pomocí nástroje Collabim však můžete odhalit, jestli se takový odkaz na vašem webu nachází či nikoliv. Jeho úkolem je také vytvářet pravidelné reporty návštěvnosti a kontrolovat, zdali jsou zpětné odkazy funkční. Pro linkbuildera je to dobrý pomocník, protože v řadě případu se třeba za získaný odkaz platí tím, že se článek publikuje na magazínu a já potřebuji vědět, že tento zaplacený článek stále existuje a nebyl smazán. Často se tak děje, když třeba magazín přejde na novou šablonu, provedl redesign nebo přešel do rukou nového vlastníka – to jsou totiž situace, kdy starší obsah může být smazán. Někdy je to přechod na HTTPS a nebo jen výpadek webhostingu, ale lepší je mít přehled.
Vyhledávání odkazových příležitostí
A v neposlední řadě patří k funkčním také vyhledávání odkazových příležitostí. Na základě klíčových slov se najdou nejlépe hodnocené webové stránky, které by mohly být pro tu vaši přínosem. Weby se zároveň kategorizují čili ihned uvidíte, jestli se jedná o komerční webovou stránku nebo o blog.
Reportování SEO
Uživatelé nástroje Collabim mohou využít také funkce “automatizované reporty SEO”, které se budou zasílat na e-mail. Mohou sloužit třeba k reportování výsledků úspěchů vašich klientů. Ideální je reporting přes Google Data Studio, které Collabim podporuje.
Svatý grál
Moje velmi oblíbená funkce, kterou požívám často a rád. Stačí zadat webovou stránku, kterou chcete analyzovat na dohledatelnost klíčových slov a spustit. Poté se vám zobrazí výsledky, na jaké všechny klíčové slova je webová stránka dohledatelná, jaké má konkrétní pozice, hledanost a odhadovanou návštěvnost konkrétního slova.
V praxi tedy dám seřadit klíčová slova podle největšího přínosu návštěvnosti. Něco jako Google Search Console, ale máte možnost špehovat jakoukoliv webovou stránku, nikoliv jen od ověřeného vlastníka webu. Nástroj Collabim se stává ještě mocnější zbraní v rukou SEO specialisty, protože funkce Svatý grál je hodně návyková.
Proč je Svatý grál tak dobrý – z mého pohledu?
Protože chci vědět, na jaké všechny klíčové slova je webová stránka dohledatelná a které slova přináší nejvíce návštěvníků na danou webovou stránku.
Vhodné i pro analyzování konkurenčních stránek, abych se inspiroval, které konkrétní landing page jsou u konkurence natolik dobře vytuněné, že je Google nebo Seznam dal na tak vysoké pozice.
Co je to Collabim index?
Při používání nástroje se můžete setkat s takzvaným Collabim indexem. Jedná se o hodnotu, která ukáže, jak moc se změnila teoretická měsíční návštěvnost oproti minulému měření. Zjistí, jestli jste si polepšili nebo jestli jste si naopak pohoršili. Abychom tedy definici řádně ukončili – mluvíme o relativní hodnotě, která vyjadřuje pokles nebo růst teoretické měsíční návštěvnosti na základě aktuálně měřených slov.
To, jaká klíčová slova byla měřena či jaká je jejich aktuální pozice ve vyhledávačích lze najít pod záložkou “Klíčová slova”. Každé jednotlivé slovo lze pak rozkliknout a probrat ho do detailu. Podobným způsobem pak můžete sledovat klíčová slova konkurence, na která také cílíte, nebo analyzovat obsah stránek – můžete si tak zkontrolovat délku titulků, podnadpisů nebo popisků meta descriptions.
Jak dlouho používám Collabim?
Já osobně Collabim používám už téměř 10 let, tedy téměř od počátku věků. Pro jistotu jsem si zkontroloval mail a ano, našel jsem první zmínku 7.9.2012 a byla to hláška „Pozice webu xy byly spočteny“ a dále mě informovali o nové funkci „Site finder“. Ještě z mailu pod vedením hlavní správce „Jiří Koutný“. Collabim si tedy v českém prostředí prošel dlouhou cestu a nyní je v rukou pár let dalšího schopného člověka, pana Dalibora Jaroše (a jeho týmu samozřejmě). Patřím tedy mezi skalní fanoušky tohoto SEO nástroje a v současné době tam sleduji už 59 projektů.
Rád tedy tento nástroj doporučuji nejen začínajícím SEO specialistům a marketérům, ale i běžným uživatelům (například majitelům eshopů), aby měli lepší přehled. Za mě je to nástroj č.2, hned po Google Analytics a tyto nástroje se skvěle doplňují. Pokud bych měl vybrat třetí důležitý nástroj, tak by to byl Ahrefs.
Shrnutí, jaké funkce nejvíce používám v Collabimu?
- Měření klíčových slov
- Historie klíčových slov
- Klíčová slova konkurence
- Svatý grál
- Dashboard odkazů
Článek aktualizován dne: 18.2.2021
Autor článku: Tomáš Stýskala
SEO specialista a konzultant