Co je to Ahrefs a k čemu je dobrý? Je to nástroj, který je oblíbený u SEO specialistů, protože pomáhá analyzovat prostředí internetu, tedy webové stránky. Zpětné odkazy jsou pro budování úspěšného webu stěžejní. S jejich analýzou pomůže skvělý nástroj, který má také za úkol analyzovat konkurenci a obsah stránek. Řeč je o Ahrefs – nástroji, který také umí získat návrh klíčových slov. Tento nástroj je dostupný na adrese: https://ahrefs.com/
I když je Ahrefs užitečným, ale placeným nástrojem, existují funkce, které nabízí zdarma. Patří k nim například nástroj Backlink Checker, který má analyzovat zpětné odkazy. Stejně tak si lze zdarma vyzkoušet funkci Broken Link Checker, který zase poslouží k analýze nefunkčních odkazů na stránkách. Nebo také Website Authority Checker, jenž kontroluje či zjišťuje autoritu analyzované domény.
Nástroj, který neumí česky
Ahrefs nepatří mezi česky “mluvící” nástroje. Co je však důležitější, tak že pracuje s českými daty. Neexistuje mnoho podobných zahraničních pomocníků, kteří by dovedly analyzovat a pracovat s českými daty pocházejícími například ze Seznamu. I díky této funkci není nutná žádná velká znalost anglického jazyka. Kdo hledá český podobný nástroj, tak musí vybrat Collabim nebo MarketingMiner.
Výhody populárního SEO nástroje
K předním výhodám patří intuitivní prostředí. To nám opět potvrzuje, že není nutné ovládat angličtinu na úrovni rodilého mluvčího. Aplikace je velmi rychlá a téměř bezchybná, k dispozici je velké množství podporovaných analýz. I díky tomu mluvíme o jednom z nejpraktičtějších využitelných pomocníků v SEO.
Cena a chybějící lokalizace jako jediné mínusy nástroje Ahrefs
Za jediné nevýhody lze označit cenu a to, že chybí CZ lokalizace. Co se týče ceny, platí se měsíční pronájem, který vyjde na zhruba dva a půl tisíce korun. Při přepočtu na jeden rok tak nemluvíme o nejlevnějším pomocníkovi pro SEO.
Základní funkce Ahrefs
- Analyzuje jakoukoli stránku (domény nebo URL) a zobrazuje výkonové metriky.
- Získává klíčová slova, fráze i otázky z vámi zvoleného zdroje.
- Pomáhá získat základní přehled o vaší webové stránce (zjistí, jestli nepostrádáte meta titulky, popisky, obsah nebo správné nadpisy).
- A další.
Osobní názor na Ahrefs
Jako SEO specialisty využívám řadu SEO nástrojů jako Collabim, Majestic, Xenu, Screaming Frog, Marketing Miner a řadu dalších, ale právě Ahrefs patří mezi nástroje, které používám na denní bázi. Kdo nezkusil Content Gap nebo analýzu odkazového profilu, jako by nebyl SEO specialista. Proč analýzu odkazového profilu? Když potřebuji zjistit aktuální stav optimalizovaného webu, tak potřebuji znát aktuální odkazový profil, jaké má rezervy. Dále se chci inspirovat úspěšnějšími konkurenčními weby, abych našel vhodné odkazové příležitost nejvyšší kvality apod. A to je jen jedna zmiňovaná funkce.
Dříve jsem více používal Majestic, potom oba nástroje současně a nyní už funkce Ahrefs zcela nahradili Majestic a stačí mi platit jeden nástroj – Ahrefs ve standardní licenci. Cena takového tarifu je 179 dolarů / měsíčně. Nedělám reklamu, ale ty funkce nástroje Ahrefs mi hodně zjednodušují práci a v některých ohledech nejdou některé funkce ani rozumně nahradit.
Příklad zobrazení analytických dat při analýze domény „seokonzult.cz“:
Jak se obecně využívá nástroj Ahrefs?
V roce 2023 přichází Ahrefs s novým designem, lepšími funkcemi a co hlavně, má více dat, ze kterých čerpá. Bude tedy zobrazovat v analýze cílové stránky ještě více dohledatelných klíčových slov a to je pro mě důležitá funkce. Je to něco jako v českém prostředí Collabim, který má funkci holy grail.
Shrnutí funkcí Ahrefs
Analýza zpětných odkazů (backlinks): Identifikace a hodnocení zpětných odkazů vedoucích k vašemu webu. Analýza profilu zpětných odkazů konkurentů a identifikace možných odkazových příležitostí. Zjišťování škodlivých nebo nízkokvalitních odkazů, které by mohly ohrozit SEO.
Analýza organického vyhledávání: Prozkoumání klíčových slov, na která se vaše webové stránky aktuálně řadí. Identifikace stránek konkurentů, které vám přinášejí nejvíce provozu, a pochopení strategií, které používají.
Průzkum klíčových slov (Keyword Research): Hledání nových klíčových slov, na která byste mohli optimalizovat svůj obsah. Analýza hledanosti, obtížnosti a klikatosti klíčových slov.
Audity webových stránek: Automatická kontrola vašeho webu na technické problémy, které by mohly ovlivnit výkon ve vyhledávačích. Doporučení pro zlepšení v oblasti rychlosti načítání, struktury URL, vnitřního linkování a dalšího.
Sledování klíčových slov (Rank Tracking): Monitorování postavení vašich klíčových slov ve vyhledávačích a sledování jejich vývoje v čase. Získání upozornění, pokud dojde k významným změnám v pozicích vašich klíčových slov.
Analýza obsahu (Content Analysis): Zjišťování, jaký obsah ve vašem odvětví získává nejvíce odkazů a sdílení.Identifikace témat a formátů obsahu, které by mohly přilákat více pozornosti.
Analýza konkurenčních webů: Analýza SEO strategie konkurentů, včetně klíčových slov, na která se snaží řadit, a zpětných odkazů, které získali.
Hledání ztracených či nefunkčních zpětných odkazů: Identifikace ztracených či nefunkčních zpětných odkazů na vašem webu, které je třeba opravit, a hledání zlomených odkazů na webech konkurentů, které by mohly představovat příležitosti pro získání zpětných odkazů.
Slovo SEO specialisty na názor Ahrefs
Za mě je nejdůležitější analýza domény, abych zjistil, na kolik klíčových slov je webová stránka dohledatelná, na jakých pozicích, které slova přináší nejvíce návštěvnosti a jak se tento trend mění. To vše s ohledem na vlastní stránku, kterou potřebuji analyzovat nebo konkurenční web. Potom hned zdroje zpětných odkazů, jejich kvalita a potom až všechny ostatní funkce jako Content GAP atd.
Článek aktualizován dne: 9.8.2023
Autor článku: Tomáš Stýskala
SEO specialista a konzultant