Proč je problém najít ideálního SEO specialistu? Co by měl SEO specialista reportovat klientovi? Jaký je rozdíl mezi SEO specialistou a SEO konzultantem? Co dál umí SEO specialista? Jakého SEO specialistu doporučit? To je otázka za milion a můžeme to přirovnat k hledání ideálu krásy. Každému se líbí něco jiného, ale v byznysu nejde jen o hezký pohled, ale opravdu o peníze. Proto snaha najít vhodného SEO specialistu je pro řadu firem problém a má strategický význam jeho výběr.
Proč je problém najít ideálního SEO specialistu?
V prvé řadě je nutné zmínit hlavně to, že firmy, často vedoucí manažeři nebo samí majitelé nemají dostatek znalostí z oblasti SEO, aby správně identifikovali vhodného SEO specialistu, který konkrétní firmě může pomoci. To, jestli správně optimalizuje webové stránky obvykle můžeme ověřit přibližně po 3 měsících a nejlepší zpětnou vazbou je dobrá komunikace, pravidelný reporting, který umí dobře vysvětlit, poradit a sdělit dostatek doporučení a posouvat byznys dopředu.
Co by měl SEO specialista reportovat klientovi?
Zde je to hodně individuální, protože se zde střetávají požadavky klienta a styl SEO specialisty, který zpravidla dobře ví, co by měl do pravidelného měsíčního přehledu vložit od pozic klíčových slov, srovnávacích statistik z organicu, soupisu získaných zpětných odkazů, publikovaných PR článků až po obsahové doporučení a strategické výhledy na další období. Neexistuje špatný přehled, pouze lepší a horší, ale i tak může klientovi vyhovovat méně informací a více práce, než hodně informací a méně práce. Pokud s Vámi SEO specialista pořád jen komunikuje, posílá doporučení, analyzuje a úkoluje ostatní, tak jste zpravidla narazili na typického SEO konzultanta. Někomu může vyhovovat více než SEO specialista, ale je to právě o očekávání a domluvě.
Jaké je rozdíl mezi SEO specialistou a SEO konzultantem?
Stručně řečeno SEO specialista webové stránky opravdu optimalizuje, protože má po ruce copywritera a postará se od analýzy klíčových slov, přes tvorbu obsahu, linkbuilding až po reporting. Více tedy pracuje a zpravidla je domluvený na měsíčním paušálu, za který odvádí svou práci.
SEO konzultant více času tráví analýzou, která je pro něj a klienta manuálem toho, kde se bude optimalizace webové stránky ubírat. Navrhne vhodnou strategii, udělá si analýzu klíčových slov, zhodnotí silné a slabé stránky, analyzuje konkurenci, podívá se na technickou stránku webu, najde chyby, napíše UX doporučení na zvýšení účinnosti webu a vše konzultuje s klientem. SEO konzultant má často po ruce svého asistenta.
Nejsou to učebnicové definice rozdílu SEO specialisty a SEO konzultanta, protože se jedná o takové synonyma a rozdíl bývá opravdu minimální, že SEO specialista je vlastně i konzultantem a konzultant zase specialistou. Důležité je, aby to bylo SEO odborník.
Specialista (konzultant) chodí pravidelně na školení, setkává se s dalšími odborníky, čte odborné SEO blogy, SEO diskuze, weby, je členem řady marketingových Facebook skupin a má hodně zkušeností na základě bohaté praxe z různých projektů.
Co dál umí SEO specialista?
SEO specialista má obvykle přesah do oboru PPC reklamy, copywritingu a další souvisejících oborů online marketingu. Často Vám poradí s Facebook reklamou nebo newsletterem, protože spolupracuje s odborníky a ví, kde klienti často dělají chyby a může nasměrovat správnou cestou.
Dávejte si ale pozor na SEO specialisty, kteří mají obor SEO pouze jako přivýdělek. Příklad tesař, kuchař, učitel, student atd. Protože obor „SEO“ je opravdu hodně náročný a vyžaduje 100 % soustředění, pokud chcete být opravdovým profesionálem. Je to jako snažit se být profesionální sportovcem při full time práci řidiče autobusu. Neříkám, že to není slučitelné, ale přece jen přesahy v oblasti internetu pomohou určitě více.
Jakého SEO specialistu doporučit?
Nacházíte se na blogu SEO specialisty Tomáše Stýskaly, takže první doporučení zde určitě máte. Na druhou stranu mohu dále doporučit SEO specialisty z portálu Navolnenoze.cz, kde najdete desítky vhodných SEO specialistů s řadou let praxe a bohatými referencemi.
Pokud hledáte ideálního SEO specialistu, je důležité zaměřit se obecně na několik klíčových faktorů, které ho odliší od průměrných odborníků. Kvalitní SEO specialista nejenže ovládá technické aspekty optimalizace pro vyhledávače, jako jsou on-page a off-page SEO, ale také dokáže efektivně komunikovat s klienty, vytvářet jasné strategie a sledovat dlouhodobé výsledky. Jednoduše SEO specialistovi zavolejte a sledujte jak naslouchá a jak odpovídá.
Nepište zdlouhavé e-maily, to je jen dobrý podklad pro komunikaci. Správný SEO specialisty si už během hovoru dokáže nastartovat všechny nástroje a udělá si rychlou analýzu i při hovoru, aby věděl o čem se bavíte. Já osobně se například hned podívám přes nástroj Ahrefs, abych zjistil jakou má web organickou návštěvnost, jaký je trend a jaké klíčové slova přináší nejvíce návštěvnosti.
Dalším důležitým kritériem je schopnost reportingu. SEO specialisté musí pravidelně poskytovat přehledy o tom, jak se webová stránka vyvíjí, jaké pozice zaujímají klíčová slova, jaké nové zpětné odkazy byly získány a jaké další kroky jsou potřebné k dalšímu zlepšení viditelnosti.
Vzhledem k dynamice odvětví je důležité, aby SEO specialista neustále sledoval nové trendy, aktualizace algoritmů a technické změny, které mohou ovlivnit pozici webu ve vyhledávání. Ideální SEO specialista tedy není jen technický odborník, ale i strategický partner, který posouvá podnikání vpřed.
Autor článku: Tomáš Stýskala
Aktualizováno: 15.10.2024