Doba COVIDová naučila řadu firem přemýšlet, jak svou firmu zviditelnit. Pobočky jsou často zavřené, lidé jsou opatrní a nechtějí se scházet s obchodníky osobně. Konference se nekonají, možnosti offline prodeje jsou velmi omezené. Vážnost situace a potřeby firmem se tedy soustřeďují na online prostředí, ale zatím neví, jak začít, jak se zviditelnit přesně takové cílové skupině, kterou potřebuji a za vynaložení přiměřených nákladů. Řadě firem, jsem v této digitální době pomohl díky svým 10 letým zkušenostem, budu vyprávět postupně.
Jak začít?
Záleží, jestli jste strojírenská firma, kadeřnictví, realitní makléř, restaurace nebo třeba eshop na bytové doplňky. Je rozdíl v marketingové strategii, protože každá firma nebo typ eshopu potřebuje využít jiný marketingový kanál s různou intenzitou, aby marketing byl opravdu efektivní a nikoliv reklama na reklamu. Jako SEO specialista jsem ve středu celého digitálního marketingu, mám na starosti optimalizace webových stránek pro vyhledávače a spolupracuji s kolegy, kteří jsou zaměřeni na marketing v sociálních sítích, e-mail marketing, PPC reklamní kampaně, ale i PR, obsahové agentury a redakcí magazínů nebo influencerů. Moje rada zní, pobavte se se specialistou a proberte své představy a nechtě si doporučit vhodnou strategii, než se pustíte do práce.
Jaké jsou nejčastější možnosti zviditelnění na internetu?
- SEO (search engine optimization) – optimalizace webové stránky pro vyhledávače a obsahový marketing
- PPC (pay per click) – tvorba reklamních kampaní, nejčastěji na Google.cz a Seznam.cz
- SEM (social media marketing) – marketing na sociálních sítí, například Facebook a Instagram
- E-mail marketing – rozesílání komerčního sdělení vybrané skupině adresátů
Proč jsou nejčastější tyto 4 typy propagace v digitální prostředí? Zkusím postupně odpovědět na každou otázku.
1. SEO – optimalizace webové stránky pro vyhledávače
SEO je důležité, protože díky optimalizaci webové stránky pro vyhledávače budete na předních pozicích ve vyhledávání. Firma se tedy zviditelní na místě, kde lidé hledají otázky a je dobré odpovědět svojí webovou prezentací jako relevantní výsledek na nějakou potřebu. Nikomu se nevnucujete, jednoduše a přirozeně budete na očích. Nemůžete si tuto pozici zaplatit u Google, ale SEO specialista se musí snažit tak, aby právě vaše webové prezentace byla co nejlepší v očích vyhledávače a vyhodnotil, že je lepší výsledek než řada jiných.
Výhody SEO:
- neplatíte za každého návštěvníka
- získáte dlouhodobé výsledky
- vystupujete jako přirozená autorita na internetu, bez reklamy
2. PPC – tvorba reklamních kampaní
PPC je forma propagace opět ve vyhledávání a partnerských webech, kdy je třeba nastavit reklamní kampaň tak, že poté platíte za každá proklik (Pay Per Click) za to, že někdo klikne na váš inzerát. Podobně jako v SEO, tak i PPC se zaměřuje hlavně na výsledky vyhledávání na Google a Seznamu. Je to ten typ výsledku, který je na předních pozicích a kdo klikne na reklamu, tak dle nastavení zaplatíte určitou částku přímo společnosti Google nebo Seznam, například 4 Kč nebo 15 Kč apod. SEO a PPC je dobrá kombinace služeb, protože doslova obsadíte prostor vyhledávače. Pokud někdo potřebuje službu, produkt nebo informace, tak hledá a to je příležitost, aby našel právě vaší prezentaci.
Výhody PPC reklamy:
- rozpočet si inzerent určuje sám
- přesné cílení na potenciální zákazníky
- strategii můžete upravovat a změny se projeví také ihned
- výsledky jsou ihned a jednoduše se měří
3. SEM – marketing na sociální síti
Nejčastěji využívaný marketing je na sociální síti Facebook. Lidé zde tráví neuvěřitelně mnoho času. Nejedná se sice o místo, kde by lidé chtěli něco nakoupit nebo najít, ale díky velice přesné identifikace každého uživatele má Facebook nástroj, aby firmám nabídl cílení reklamy přesně na konkrétní město, kraj nebo oblasti, ale i na konkrétní věk uživatele například 24 – 45 let, jenom muže nebo ženy či konkrétní zájmy. Platí se zde víceméně za zobrazení reklamy, proto je důležité najít typ účinné reklamy a vybrat správnou cílovou skupinu – to je klíč k úspěchu. Marketing na sociálních sítích není ideální pro všechny, protože jsou neatraktivní obory služeb či produktů, které se zde příliš nehodí, některé ale naopak více než jiné a stává se z tohoto marketingového kanálu číslo 1.
4. E-mail marketing
Často přichází na řadu, až máte několik stovek nebo tisíc kontaktů, které chcete oslovit se svým sdělením. Tento typ přímého marketingu dosahuje velice vysoké účinnosti a to i přes to, že lidé jsou doslova zahlcení spamem nebo komerčním sdělením. Nejčastěji je využíván u eshopů, když chtějí své zákazníky informovat o novinkách slevách nebo poukázat na typ produktu, který by mohl být zajímavý.
Jak to všechno namixovat, aby to bylo efektivní?
Pro nějakou firmu bude důležité SEO z 22%, PPC 30%, SMM 40% a emailingu 8%, ale pro někoho bude poměr úplně obráceně. Vše záleží na rozpočtu, očekávání a výsledcích, aby se vynakládání finančních prostředků dostala ideálně na takový typ propagace, který vaší firmu posune co nejvíce.
Kdo mi poradí?
Mám zkušenosti s internetovým marketingem se zaměřením na SEO od roku 2009. Pokud chcete poradit s návrhem marketingové strategie na internetu, tak mě kontaktujte na:
info@seokonzult.cz
+ 420 774 390 488
Tomáš Stýskala
SEO specialista
Kdo bude realizovat marketing dle navrhnuté strategie?
Spolupracuji s odborníky na jednotlivé oblasti internetového marketingu a proto mohu zajistit komplexní služby od odborné optimalizace webové stránky, kterou sám realizuji, až po PPC reklamní kampaně a marketing na Facebooku.
Autor článku: Bc. Tomáš Stýskala, MBA
Datum vydání: 24.1.2021