Nejspíše jste už tento pojem slyšeli: UX design. Jedná se o zkratku User eXperience design, který se zabývá vzájemným vztahem uživatele a produktu. Může jít o různé produkty, třeba konkrétní kamenné obchody nebo webové stránky, službu, zboží. Jedná se vlastně o design zaměřený na určitou uživatelskou zkušenost.
Zaostřeno na konečného uživatele
Ve hře je u UX designu především uživatel a jeho konkrétní zážitek spojený s daným produktem. UX design má za úkol připravit řešení, aby uživatelův zážitek s vybraným výrobkem či službou byl co nejpříjemnější.
V centru pozornosti je tedy uživatel a jeho potřeby, od nich se všechno odvíjí. V úvahu se proto musí brát i případné omezení uživatelů, a to jak v oblasti vnímání, tak i ve fyzické sféře. Jde v první řadě o to porozumět konečnému uživateli a jeho potřebám a tomu přizpůsobit produkt a vše, co s tím souvisí.
Tedy třeba webovou stránku, v němž produkt nabízí, dále eshop, kde si ho můžete koupit, newsletter s novinkami, které s ním souvisí, brožuru s popisem jeho funkce, obal, v němž se ukrývá, ale i způsob distribuce k uživateli. Vše musí být srozumitelné, přátelské.
Designér musí mít empatii
V UX designu jde hlavně o to, vytvořit kladný vztah mezi výrobkem, službou a jejím koncovým uživatelem. K tomu má k dispozici celou škálu nástrojů od webových stránek přes online marketing, různé formy reklamy.
Podstatná je u UX designéra vysoká míra empatie, schopnost vcítit se do konečných uživatelů produktu, jejich přání a potřeb. Působením různých nástrojů má UX designér vytvořit spokojenost uživatele s výrobkem.
To znamená, že podoba reklamy by měla být taková, aby se s ní cílová skupina včetně konkrétního jednotlivce dokázala ztotožnit. Vzala ji za svou, důvěřovala jí. Proto by měl UX designer ovládat nejenom grafický design, ale také sociologii, psychologii, aby dokázal předvídat reakci uživatelů na různé podněty.
Kdo by nechtěl zvýšit účinnost webové stránky nebo eshopu, který je doslova závislý na počtu objednávek a je rozdíl, jestli potřebujete na jednu objednávku 100 návštěv nebo jen 80. V marketingu takové úspory oceníte zlatem.
Aktualizace článku: 21.9.2019
Autor článku: Tomáš Stýskala