Alternativní text nebo také Alt text, ALT nebo atribut Alt. Ať už textovou součást obrázku znáte pod jakýmkoli názvem, mluvíme o alternativním popisku k fotografiím. Prvek rozšiřuje možnosti obrázku, poskytuje také dodatečné informace internetovým vyhledávačům či čtečkám obrazovek, aby lépe došlo k porozumění obsahu obrázku.
Atribut Alt je z pohledu SEO velmi důležitým prvkem. Je to totiž právě popis obrázku, který se zobrazuje v případě, že nedojde k načtení fotografie. Alternativní text je součástí zdrojového kódu stránky a je takovým pomocníkem pro vyhledávací roboty, kterým napomáhá ke správnému identifikováni a indexování. Bez alternativního popisu by boti nerozpoznali, co se na dané fotografii nachází.
Atribut Alt je často větou, která přímo pojednává o daném textu, ke kterému patří. Příkladem může být článek na téma “Pláž v americkém státě je zaplněná turisty”, k němuž je obrázek s alternativním popisem “Pohodlná lehátka jsou na pláži k dispozici zcela zadarmo”.
Atribut Alt je přínosem
Alternativní text neboli atribut Alt je rozhodně přínosem. Postará se totiž o to, aby se do obsahu stránky počítala i obrazová část, nikoli jen část textová. To vede k lepšímu vyhodnocování webu a následně k lepší pozici ve výsledcích vyhledávání.
Při psaní alternativního textu je však zapotřebí klást důraz na unikátnost popisků. Stejně jako v případě textu se neodpouští duplikáty, i u atributu Alt se kopírování vyvarujte. Mohlo by to vést předně k penalizaci ze strany vyhledávače.
Je však třeba konstatovat, že v tomto případě jsou výjimkou obrázky mající pouze dekorativní roli. Těmi se myslí oddělovače nebo barevné lišty na webové stránce.
Atribut Alt se vyplňuje společně s titulkem obrázku
Při vyplňování obrázků nezapomeňte nejen na alternativní text, ale také na titulek obrázku. Jedná se o další velmi podstatný popisný prvek, který hraje velkou roli.
Více o vyhledávání obrázků zde.
Článek aktualizován dne: 4.12.2021
Autor článku: Tomáš Stýskala
SEO specialista a konzultant